hyperthyroidism (Graves' disease) ICD-10: E05.0
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Frau, 48 J. Strumektomie nach erfolgloser medikamentöser Therapie
der Hyperthyreose durch Thyreostatika
- Kleine bis mittelgrosse, unregelmässig geformte Schilddrüsenfollikel
mit wenig oder fehlendem Kolloid
- Zylindrisches Epithel, gelegentlich mehrschichtig, mit papillären
Epithelwucherungen: Hyperplasie
- Lymphfollikel aus kleinen Lymphozyten
(negativ für intrazytoplasmatisches Immunglobulin), Plasmazellen
in der Peripherie mit braunem Reaktionsprodukt. Herdförmige
Plasmazellinfiltrate in den Septen, z.T. gänsemarschartig zwischen
den Follikeln
Pathogenese:
Immunologische Ueberempfindlichkeitsreaktion Typ II; Antikörper
stimulieren den TSH-Rezeptor (TSI = thyroid stimulating immunoglobulins)
und imitieren die Wirkungen von TSH
Klinik:
Symptome der gesteigerten T3- und T4-Sekretion: Hyperthyreose; gesteigerte
Synthese von Strukturproteinen der Schilddrüse: Hyperplasie ->
Entstehung einer Struma
Vergleich: Präparat A
IV 17
48-year-old female underwent subtotal thyroidectomy after treatment of hyperthyroidism with antithyroid drugs failed.
- Follicles are small to medium sized and irregularly formed. Colloid within the follicular lumen is scant with scalloped margins.
- The epithelium is tall and columnar. Crowding of cells leads to formation of papillae (papillären), which in contrast to papillary carcinoma lack a fibrovascular core.
- The inflammatory infiltrate consists of small lymphocytes (Lymphfollikel), not staining for intracytoplasmic immunoglobulin. In addition, positively staining plasma cells
( Plasmazellen )
infiltrate the septae, some aligned in chains in between follicles.
Pathogenesis: Type II hypersensitivity (antibody-mediated cellular dysfunction); agonistic antibodies targeting the TSH-receptor mimic TSH effects
(TSI = thyroid stimulating immunoglobulins). Consequently, hyperplasia and hypertrophy of follicular cells ensues, leading to a usually diffuse enlargement
of the thyroid (diffuse goiter). Unregulated stimulation of follicular cells to produce thyroxine (T4) and triiodthyronine (T3) leads to symptoms of hyperthyroidism.
See also slide A IV 17