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Mann, 30 J., mit Husten, feinretikulärer Lungenverschattung
und Vergrösserung der hilären Lymphknoten. Exzision eines
supraklavikulären Lymphknotens.
- Knoten durchsetzt mit nicht verkäsenden epitheloidzelligen
Granulomen ohne Lymphozytensaum
- fakultativ Riesenzellen, z.T.
vom Fremdkörper-Typ, zentral im Granulom
- gelegentlich geschichtete Kalkkörper (Schaumann-Körper)
in den Riesenzellen
Beachte:
Morphologie der Granulome gibt Hinweis auf Sarkoidose. Diagnose
kann aber nur aus Befunden von Klinik und Morphologie gestellt werden.
Unterscheidung von rein prod. Tbc ohne Bazillennachweis nicht möglich.
30-year-old male with cough, fine reticular lung shadow and enlargement of hilar lymph nodes. Excision of a supraclavicular lymph node.
- Throughout the lymph node, non-caseating epithelioid cell granulomas (epitheloidzelligen) without a rim of lymphocytes can be seen.
- Giant cells (fakultativ Riesenzellen), partly foreign-body-type, typically in the center of the granuloma (Granulom)
- Layered calcified bodies (Schaumann bodies) can be found in some of the giant cells.
Note: The morphology of the granuloma points toward a diagnosis of sarcoidosis. Diagnosis can only be made in conjunction with clinical evidence and morphology. It is not possible to distinguish sarcoidosis from tuberculosis without a stain for bacilli.