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Frau, 60 J., seit 2 Jahren zunehmender einseitiger Hörverlust,
klinisch als Mittel-ohrapoplexie fehldiagnostiziert. Seit 3 Monaten
zunehmende Ataxie. CT: Walnussgrosser Tumor im Kleinhirnbrückenwinkel
rechts.
- Zellarmer, faserreicher Tumor
- Die Tumorzellen sind schmal, mit bohnen- bis zigarettenförmigen,
schmalen Kernen, die vielfach in Strömen angeordnet sind
- Daneben degenerative, vakuolär aufgelockerte (myxoide) Tumorpartien
- Vereinzelt Kernatypien. Keine Nekrosen. Geringgradige Gefässproliferation.
Grading: WHO Grad I
60-year-old female. 2-year history of increasing hearing difficulty in one ear, clinically misdiagnosed as middle ear apoplexy. 3 months’ history of ataxia. The CT scan shows a walnut-sized tumour in the right cerebellum.
- The tumour is poor in cells but rich in fibrous tissue.
- The tumour cells appear thin, with bean- to cigar-shaped thin nuclei in a wave-like structure.
- Parts of the tumour consist of degenerative, loose myxoid tissue.
- Some cells have atypical nuclei. No necrosis. Low-grade vessel proliferation.
WHO grade I