follicular thyroid carcinoma ICD-10: C73.9; ICD-O:8330/3
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Frau, 54 J., geringgradige Struma seit Jahren, seit ca. 1 Jahr linksseitiger
Knoten palpabel, der sehr langsam grösser wird und kosmetisch
stört; der Knoten ist verschieblich, kein Stridor.
Ultraschall: Schilddrüsenknoten.
Szintigramm: Sog. kalter Knoten.
Feinnadelpunktion: Zellen eines hochdifferenzierten, teils onkozytären
Schilddrüsentumors. Dignität nicht zu bestimmen. Hemistrumektomie.
Makroskopie:
Schilddrüsenteilresektat mit Knoten, Durchmesser 3.4 cm, deutliche
Kapsel, ohne makroskopischen Durchbruch.
Mikroskopie:
- Kompaktes Tumorgewebe, herdförmig trabekulärer Bau
- Zellstränge teils solid, teils mit Mikrofollikeln
- Geringgradige Zell- und Kernpolymorphie
- Spärlich Mitosen
- Die Tumorkapsel wird durch den Tumor angenagt
- Tumoreinbrüche in Venen (Veneneinbruch)
Die Metastasierung dieses Tumors erfolgt hämatogen.
54-year-old female with small goiter for many years. A palpable nodule on the left side was noticed a year ago, slowly increasing in size and causing cosmetic problems. The nodule is mobile and the patient has no breathing difficulties.
Ultrasound reveals a thyroidal node.
Scintigraphy: “cold” node
Fine needle biopsy: cells of a highly differentiated, partly oncocytic thyroidal tumour. Dignity not determinable. Partial thyroidectomy.
Macroscopically:
partially resected thyroid gland with node, diameter 3.4 cm, distinct capsule. No macroscopic disintegration of capsule.
Microscopically:
- Compact tumour tissue, trabecular structure in some areas
- Cell strands partly solid, partly with microfollicles
- Mild cellular and nuclear pleomorphism
- Scarce mitoses
- Invasion of the tumour capsule
- Venous invasion (Veneneinbruch)
This tumour spreads hematogenously.